אישור נוטריוני ליציאת קטינים לחו"ל

רקע:

עם בוא האביב והקיץ, והחופשים הקרבים, הורים רבים אשר אינם יכולים לצאת לחו"ל שולחים את הילדים לחופשה עם מלווה, הורי – ההורים או חברים קרובים.

ילד – קטין מתחת לגיל 18 אינו יכול לצאת מהארץ בליווי מי שאינו הורהו הביולוגי או אפוטרופוס שלו, ללא אישור מתאים.

גם במקרה של הורים גרושים, כאשר אחד ההורים מבקש לצאת עם ילדים משותפים, יש צורך להצטייד באישור מתאים אשר מעיד על כך שההורה השני, שאיננו נוסע, נתן הסכמתו לנסיעה וחתם עליה בפני נוטריון.

אישור נוטריוני ליציאת קטינים לחו"ל

אישור הנוטריון:

בשנת 1991 אימצה ישראל את חוק אמנת האג (החזרת ילדים חטופים), התשנ"א-1991, בעקבות התגברות מקרים של חטיפות ילדים, גם ע"י אחד ההורים במקרה של הורים גרושים.

מאז המקרה של איתן בירן (שהוריו נהרגו בתאונת הרכבל באיטליה והוא "נחטף" בידי סבו בשל סכסוך משמורת), הוחמרו הנהלים והבדיקות של שלטונות ההגירה ברחבי העולם לגבי קטינים אשר נוסעים בלוויית מי שאינם הוריהם הטבעיים, או אשר מלווים רק ע"י הורה אחד (במקרה שההורים גרושים).

על מנת להימנע מעיכובים מיותרים בשדה התעופה, ממליץ משרד החוץ להיערך מראש בהתאם ולהגיע לשדה התעופה / ביקורת הגבולות עם אישור יציאת קטין אשר מתורגם לאנגלית, שבו מצוינים: מועדי היציאה והחזרה לארץ של הקטין, פרטי תעודת הזהות ומספר הדרכון של הקטין, וכן מספרי הטלפונים של המלווים ומספרי הדרכונים שלהם, הכל מאושר ומאומת וחתום ע"י נוטריון – שבפניו חתמו שני הורי הקטין על הסכמתם לליווי ע"י מלווה, שאינו אחד מהם.

אישור יציאת קטין שלא בלוויית ההורה הביולוגי או האפוטרופוס מחייב את חתימת שני ההורים בפני נוטריון.

בנוסף, גם המלווה צריך לחתום על התחייבות להיות אחראי על הקטין שאותו הוא מלווה – חתימה זו, אשר מצויה אף היא על גבי הטופס שעליו חותמים ההורים, אינה דורשת אימות של הנוטריון.

להלן הטפסים שיש להצטייד בהם בטרם הנסיעה:

אישור נוטריון להסכמת ההורים (נשואים או גרושים) ליציאת קטין מהארץ (עם או בלי מלווה)

המסמכים הנדרשים במעברי הגבול:

  1. הקטין נוסע עם אחד ההורים (נשואים או גרושים), שרק אחד מהם נוסע עם הקטין על ההורה הנותר בארץ לחתום על ההסכמה ליציאת הקטין מישראל.
  2. כאשר הקטין נוסע עם מלווה שאינו הורה- קטין מתחת לגיל 14, שנוסע לבד או עם מלווה שאינו הורה- על שני ההורים לחתום על טופס ההסכמה ליציאת הקטין מישראל . המלווה צריך לחתום אף הוא אך לא חובה בפני הנוטריון.
  3. קטין הסובל ממחלות כרוניות או אלרגיות – יש צורך לצרף טופס מידע רפואי לקטין בנוסף על האישור החתום ע"י ההורים ליציאתו בצירוף דרכון וספח ת.ז. של ההורה הישראלי שהקטין רשום בה. אם שני ההורים הם ישראלים די בחתימת אחד מהם ואם אחד ההורים הוא תושב זר אזי יצורף הצילום ת.ז.+ ספח של ההורה הישראלי שחתם . במידה ומדובר בהורה שמתגורר בחו”ל – צילום הדרכון. אם ההורה אינו ישראלי, יש לצרף אישור קונסול ישראלי בחו”ל או נוטריון מקומי המאשר את חתימת ההורה וזהותו על ההסכמה

ככל שהאפוטרופוס של הקטין, חותם על האישור, והוא אינו ההורה, יש לצרף צילום של צו המינוי כאפוטרופוס.

יש לזכור כי העדרו של האישור  הנוטריוני עלול למנוע יציאת ילדים לחו”ל או לא לאפשר להם להיכנס למדינת היעד.

**חשוב גם לתרגם את האישור הנוטריוני וההסכמה לכל אחת מהשפות המקובלות במדינות היעד המתוכננות וייתכן שתידרש גם חותמת אפוסטיל על התרגום והאישור הנוטריונים של המסמכים, על מנת שאישורים אלו יקבלו תוקף בינלאומי ויוכרו על ידי משטרת הגבולות של המדינות הזרות, במידה ואלו חתומות על אמנת האג – או אימות משגרירות המדינה הזרה בארץ במידה ולא.

***המלווה את הקטין למדינה אחרת -שפרטיו מצוינים באישור יציאת קטין לחו”ל:

יש לשים לב לכך שדרישות הליווי לקטין ללא הוריו משתנות בהתאם לגיל הקטין, חברת התעופה בה הקטין טס ודרישות המדינה אליה הקטין נכנס או שממנה הוא יוצא.

בארץ, קטינים עד גיל 5 חייבים במלווה. המלווה יכול להיות בגיר שקיבל הסכמה מאחד ההורים באמצעות חתימה על אחד מנספחי הטופס למעלה או בן משפחה מקרבה ראשונה (אח או אחות) בני 16 ומעלה שקיבלו הסכמה בנספח הרלוונטי.

בין הגילאים 5-14 דרישות הליווי משתנות בהתאם לדרישות חברת התעופה בה נוסע הקטין. באל על, לדוגמה, קטינים בין הגילאים 5-15 מחויבים לרכוש שירות מלווה במידה והם נוסעים ללא ליווי כלל.

ככל שהקטין מגיע לישראל עם מלווה אחד ויוצא עם מלווה אחר, עליו להציג בכניסה לישראל טופס אישור הורה ובו פרטי שני המלווים (המלווה בכניסה והמלווה ביציאה).

במדינות רבות יש צורך באשרת קטין מיוחדת על מנת שהקטין יורשה להיכנס לגבולות המדינה הזרה או לצאת ממנה.

קיימות מדינות בהן קיימת הקפדה יתרה בנושא, לדוגמה דרום אפריקה שם קיימת בעיית סחר בילדים. לשם כך יש צורך להצטייד בתעודת לידה מאומתת של הקטין, דרכון בתוקף של הקטין ובו שני דפים ריקים לפחות לטובת חותמת שלטונות ההגירה בדרום אפריקה, הסכמה בתצהיר של ההורה שאינו מלווה או לחילופין צו בית משפט או מסמך המעיד על משמורת יחידה של ההורה המלווה, במידה והקטין נוסע ללא ליווי (ובניגוד לארץ – שם קטין נחשב לקטין עד להגיעו לגיל 18) – הוא יהיה מחויב גם להציג מכתב מהאדם שיפגוש אותו בארץ היעד ופרטיו וכן את הכתובת שבה ישהה הקטין והעתק ממסמך זיהוי של המלווה. כל המסמכים הללו להיות מקוריים או העתק נאמן למקור מאושר על ידי נוטריון, ותרגום נוטריוני של כל המסמכים הללו לאנגלית. ההמלצה היא כי המסמכים ימסרו כארבעה חודשים לפני הנסיעה המתוכננת.

משרד עו"ד ונוטריון אורית לוי מעניק את כל שירותי הנוטריון בשפה העברית והאנגלית, וכן שירות קבלת אפוסטיל

דרך צלחה!

Facebook
Twitter
LinkedIn
דילוג לתוכן